آقا سیّد محمد رضی رضوی رحمة الله علیه نوه مرحوم سید مرتضی کشمیری رحمة الله علیه از قول پدرش سید محمد رحمة الله علیه نقل می کند: این نماز برای قضای حوایج و ادای دیون و سایر امور مجرّب است و پدرم (سید مرتضی رحمة الله علیه) به آن بسیار سفارش می کرد.
ایشان صبح هر پنجشنبه، دخترانش را صدا می زد و آن ها را به خواندن این نماز امر می کرد. همسر آیت الله کشمیری رحمة الله علیه نقل کرده است:هر گاه رزق جدیدی به ما می رسید، سید می فرمود: این از برکات نماز پنجشنبه است.1
"وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖفَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ"
"و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می خواند، پاسخ می گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند "
عاشورایی شدن در درون انسان شدنی هست.
کربلا کلاس درس بشریت و حسین جلوه ای از خدا در روی زمین است. حسین راه میان بر در صعود به کمالات انسانی است.این کلاس هیچ محدودیّتی برای ورود وخروج ندارد،همه،خود انتخاب می کنند.
وقتی دل در گرو حسین نهاده شد،گاهی عاشق و معشوق جا به جا می شود،او خود شاگردان را برمی گزیند. شاگرد پروری با عشقی آگاهانه و هدفدار،در مکتب امام حسین علیه السلام یارانی با وفا تربیت کرد که تا آخرین نفس با تمام وجود و با در کف نهادن جان و مال و آبرو و ناموس از امام شان حمایت کردند و تا روز قیامت نیز کربلا درس می دهد و شاگرد می گیرد و درخت تنومند اسلام با خون دلدادگان مکتب حسین علیه السلام که در میدان جهاد و مبارزه درس پس می دهند، آبیاری می شودوعامل اصلی در تبلیغ و گسترش دین اسلام و تشیع بوده است.
لبیّک گفتن به خدا و ائمّه علیهم السلام که دعوت کنندگان به حقّ دین الهی و صراط مستقیم هستند؛ پذیرش دعوت و اجابت آنها متناسب با موضوع دعوت هست؛ لذا؛ گوینده لبیّک با قبول دعوت؛ اجرای کامل موضوع دعوت را با تمام تبعات تا پای جان می پذیرد و عهد نمی شکند.
مصادیق گفتن لبیّک به خدا و حجّت خدا
"کاری نکنیم امام زمان عج الله فرجه به خاطر کارهای ما پیش خدا شرمنده شود." امام خمینی (ره)
تا حالا به این جمله عارف واصل بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران توجّه و فکر کردیم چرا هر روز اعمال ما به پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله عرضه می شود وهفته ای یک بارهم به حضرت ولی عصرعج الله فرجه ارائه می شود؟
امر به معروف ونهی ازمنکربه تأسی ازسیدالشهداء
خودآزمایی و حسابرسی از خودمان در میزان آمادگی در زمینه سازی ظهور گل زهرا پاسخ گویی با حضور خدا و امام زمان عجّ الله فرجه و فطرت و وجدان خود:
۱- کدام یک از واجبات و محرّمات و عقاید و احکام در آمد مشروع و ... را به همسر و فرزندانت و ... یاد داده و خودت وبه آنها عمل کرده و می کنید؟
۲- برای احیاء دین خدا و اجرای دستورات خدا در خود و دیگران ، کدام دستورات را عمل کرده ای؟
۳- در تشخیص حقّ از ناحقّ ، رضایت و دستورات خدا را در نظر می گیری، یا مصلحت و رضایت و خواست خود و دیگران و یا اکثریت؟
در زمان انجام گناه به یاد چشم گریان و سوز دل امام مان باشیم که به خاطر عمل بد شیعه ای پیش خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله شرمنده می شود.
هر گناهی تیری به قلب مهدی زهراست.
اگر برای زمینه سازی ظهور کاری نمی کنید, فرج حضرت حجّت را با گناه های فردی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی به تاخیر نیاندازید.
بدترین سقوط افتادن از چشم حسین زمان هست.
او منتظر ماست
انجام موارد زیرمنجربه تحقق صفت عدالت در فرد شده و انصاف و حقّ مداری و تکلیف نگری درکلیه امورملکه وی گردیده، توانایی یاری امام زمان واثبات ادعای انتظار فرج را پیدا می کند:
۱- شناخت کامل وظایف شرعی مسلمان از منابع معتبر اسلام و اجرای آنها در حدّ تعین شده در شرع برای مکلّفین
۲- شناخت کامل مصادیق حرام و پرهیز کامل از آنها
۳- شناخت کامل درآمد مشروع و نامشروع و تطبیق کلیه درآمدها و اموال خود با درآمد مشروع
۴-مراقبت کامل زبان در صداقت و راستگویی و پرهیز از هرگونه دروغ، برای ایجاد یکسانی قول و عمل و یکدلی و شفافیّت گفتار و اعمال و حذف نفاق و دورویی در کلام و اعمال خود
۵- مراقبت کامل از دروغ به خدا در نماز و غیر نماز( در امور خود فقط پرستش خدا و درخواست کمک از خدا و قرار دادن امور خود در صراط مستقیم اهل بیت علیهم السلام و دوری عملی از مصادیق غضب شده ها)
۶- پرهیز کامل از خوردن لقمه حرام حتی در حدّ یک لقمه و اندک؛ برای افزایش توان مقابله با انواع گناهان و حفظ نورانیّت باطن
۷- شناخت کامل گناهان کبیره و صغیره و حکم آنها از قرآن و فتاوا، مراجع تقلید و پرهیز کامل از آنها
۸- پرهیز کامل از بکارگیری ابزاری از احکام اسلام در خدمت به هوای نفس با استدلال ابزاری از شرع؛ از جمله خدمت به هوای نفس با حاکمیّت شیطان به بهانه انجام حکم شرعی در تجدید فراش و صیغه موقت بدون ضرورت شرعی
۹- مراقبت کامل از نگاه حرام به نامحرم و خطور فکر آلوده به گناه و تربیت فکر و چشم و زبان خود به یکسانی برخورد در مشاهده نامحرم با سایر مشاهدات.( توجه شدید به مؤنث یا مذکر بودن افراد در برخوردها نشان از آلودگی فکر و چشم و حاکمیّت شیطان و افکار شیطانی دارد و پرهیز از گناه برای این گونه افراد بسیار سخت هست)
۱۰- مراقبت روزانه از اعمال و افکار و ورودی و خروجی زبان و فکر و سایر اعضاء و جوارح
۱۱- دستگیری از درماندگان در خفا و پنهان و تلاش در گره گشایی از هم نوع و مظلوم در حدّ توان از بذل آبرو و مال و ...
۱۲- پرهیز از ظلم به نفس و ظلم به دیگران حتی در کلام ؛ در صورت تحقّق حقّ الناس سعی در کسب رضایت صاحب حقّ
۱۳- حسابرسی اعمال خود قبل از محاسبه پای میزان
بنابراین؛ عدم شناخت کافی دین و وظایف شرعی و هر گونه اعمال و گفتار خلاف شرع و سستی و کاهلی در انجام وظایف شرعی با ادعای سربازی و انتظار فرج مغایر هست و کلامی بیش نیست.